ONA TEMU WINNA? Kampania społeczna stworzona
wraz z Centrum Praw Kobiet

Kontekst

Każdego roku 30 tysięcy kobiet doświadcza przemocy seksualnej. Mimo to wciąż obwinia się ofiary, sugerując, że „prowokowały” lub „same się o to prosiły”. Takie podejście zniechęca je do szukania pomocy i zgłaszania przestępstwa.

top
*
-
+
Nasza prosta idea

Każda ofiara ma prawo do wsparcia, a winny jest wyłącznie sprawca. Dlatego przywróciliśmy znaczenie pojęciom ofiara, sprawca i odpowiedzialność. Pytanie „Ona temu winna?” uderza w sedno stereotypów i odwracania ról.

To co istotne

Nasz przekaz musiał zwrócić uwagę, dać do myślenia i skłonić do refleksji nad powszechnością zjawiska przenoszenia odpowiedzialności ze sprawcy na ofiarę. Dlatego wykorzystaliśmy znaną melodię weselną – pozornie niewinną – by pokazać, jak mocno szkodliwe przekonania wrosły w kulturę. Motyw haftu symbolizuje etykiety, jakie społeczeństwo „przyszywa” ofiarom.

efekty

35% znajomość wspomagana kampanii

36% znajomość wspomaga hasła „wspieram, nie obwiniam”

+7pp wzrost częstotliwości poruszania tematu obwiniania ofiar w przestrzeni publicznej

Zmiana postaw dot. nieprzypisywaniu ofiarom gwałtu częściowej odpowiedzialności, m.in.:

+5pp „bo wracała późno do domu”

+5pp „bo uprawiała jogging w nocy”

+6pp „bo samotnie podróżowała”

Efektywność i kreatywność kampanii została nagrodzona wyróżnieniami w konkursach EMMA w kategorii „most effective NGO/public interest campaign” i Kreatura w kategorii „kampania społeczna/CSR | kampanie społeczne organizacji pozarządowych i instytucji państwowych” oraz brązową statuetką Mixx Awards w kategorii „MIXX for Good Purpose”

nagroda EMMA dla Opus B nagroda Kreatura 2025 dla Opus B nagroda MIXX 2025 dla Opus B